Algemeen

Nieuwe tankautospuit voor brandweerkazerne De Lutte

DE LUTTE - Brandweer Twente is in 2021 gestart met het vervangen van haar tankautospuiten. De tankautospuit, het basisvoertuig en afgekort TS, wordt gebruikt bij inzetten voor brand, technische hulpverlening, waterongevallen en incidenten met gevaarlijke stoffen. Maandag 25 maart kreeg de kazerne in De Lutte haar nieuwe auto.

Compleet nieuwe vloot
De nieuwe voertuigen vervangen de huidige TS’en, die na jaren dienst- en inzeturen aan vervanging toe zijn. Sinds 2021 is een deel van de Twentse vloot al vervangen.

Sinds november afgelopen jaar vervangen ze op nog zestien kazernes de tankautospuit. Als de laatste in 2024 in ontvangst is genomen, zijn alle 29 Twentse kazernes voorzien van het nieuwe type voertuig.

Welkom in De Lutte
Op maandagavond 25 maart droeg de korpsleiding om 20.00 uur de nieuwe TS officieel over aan de korpsleden van kazerne De Lutte. De brandweerkazerne in De Lutte is een kazerne van waaruit de brandweervrijwilligers uitrukken, telt 23 vrijwilligers en heeft jaarlijks zo’n 55 uitrukken. Het personeel van De Lutte is enthousiast over de nieuwe auto: “We zijn blij met de nieuwe auto, hij is goed wendbaar en heeft een veel betere wegligging dan de oude tankautospuit. En we krijgen in juni een natuurbrandvoertuig. Daarmee kunnen we natuurbranden in de omgeving van De Lutte nog beter bestrijden”, vertelt kazernecoördinator Frank Olde Riekerink.

Uniek voertuig
De nieuwe tankautospuiten zijn speciaal voor Brandweer Twente ontworpen en uitgerust met de modernste apparatuur en innovatieve snufjes. Zo zijn ze van hydraulisch redgereedschap overgegaan naar accu aangedreven gereedschap, dat veel hanteerbaarder is. Het voertuig is zo efficiënt mogelijk ingericht. Daarnaast is de ruime manschappencabine kenmerkend, hier is plek voor in totaal zeven personen. De bepakking en de materialen, die bij het begin van een inzet nodig zijn, hebben een plek gekregen in de manschappencabine. Zo kunnen de brandweermensen de inzet zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Niet alleen het voertuig, maar ook de bepakking is nieuw. Een groot deel van deze materialen is geleverd door Twentse ondernemers.

Technische specificaties
Chassis: Iveco Eurocargo Fire Fighting 160E32 4×2
(Euro 6)
Opbouw: Hilton/Magirus TLF2000
Motor: 6-cilinder diesel, 235 kW (320 PK)
Aandrijving: automatische versnellingsbak (Allisson)
Wielbasis: 4.185 mm