Algemeen

Kolkersbrug op bijzonder manier vernieuwd

LOSSER / OVERDINKEL - De Kolkersbrug, over de Ruhenbergerbeek tussen Losser en Overdinkel, heeft een bijzondere upgrade gekregen. In plaats van de oude brug helemaal te vervangen, wordt deze nu op een speciale manier vernieuwd met de SUREbridge-methode. Hierbij wordt composiet gebruikt om de brug sterker te maken. Na een vergelijkbare brug in Hardenberg is dit pas de tweede keer dat deze werkwijze wereldwijd wordt gebruikt. Strukton en FiberCore Europe voeren deze werkzaamheden uit.

De "nieuwe" brug heeft al een hele reis gemaakt. Hij is geproduceerd in Rotterdam en vervolgens naar Overdinkel vervoerd, waar hij de komende tientallen jaren zal blijven liggen. Vandaag, op 25 oktober, is het composietdeel over de bestaande brug geplaatst. 

De brug over de Ruhenbergerbeek was oud en eigenlijk aan vervanging toe. Maar dat vervangen kost veel tijd en geld. Met de SUREbridge-methode gaat het anders. De brug is niet helemaal vernieuwd, maar de bestaande constructie is behouden en versterkt met composietmateriaal. Dit is goedkoper en gaat sneller. De bestaande brug wordt als het ware hergebruikt wat daarmee weer duurzaam is.

Composietmateriaal is een nieuw soort materiaal in de wereld van bruggenbouw, gemaakt van vezels van glas of koolstof gemengd met een speciale hars. Het wordt al langer gebruikt in vliegtuigen en zelfs in Formule 1-auto's.

De Kolkersweg is tot en met 17 november afgesloten, we vervangen namelijk ook direct het asfalt op de weg. Daarna is de vernieuwde brug te gebruiken.